GroeiGids

Jongvolwassene.

Effecten van drugs

Drugs kunnen op verschillende manieren ingedeeld worden. De meest gebruikte indeling is de indeling naar de werking van de drugs op de hersenen. De effecten kunnen stimulerend zijn, verdovend of bewustzijnsveranderend. Sommige middelen hebben meerdere effecten.

Stimulerende drugs

Van stimulerende middelsen krijgen jongeren het gevoel dat ze meer energie hebben en alerter kunnen reageren. Cocaïne en amfetamine zijn bijvoorbeeld stimulerende middelen, maar ook tabak en koffie vallen in deze groep, al zijn deze laatste middelen legaal. 

Verdovende drugs

Verdovende middelen hebben een kalmerende en ontspannende werking. Je wordt er slaperig van en minder alert. Voorbeelden zijn heroïne en GHB, maar ook alcohol en slaapmiddelen. 

Bewustzijnsveranderende drugs

Als je kind deze middelen gebruikt gaat het de wereld (heel) anders zien en beleven, doordat deze middelen het bewustzijn tijdelijk veranderen. Voorbeelden: LSD, hasj en wiet, paddo’s en andere tripmiddelen. 

Gemengd effect van drugs

Het onderscheid naar werking is niet altijd scherp te maken. Sommige middelen hebben een gemengd effect. XTC is bijvoorbeeld oppeppend, maar verandert ook de waarneming en hasj en wiet kunnen - afhankelijk van de dosis en de situatie - behalve bewustzijnsveranderend ook versuffend werken.

Op de site Drugsinfo.nl van het Trimbos is meer informatie te vinden over de effecten van drugs.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?