GroeiGids

Jongvolwassene.

IJzertekort

IJzer is belangrijk voor het lichaam. Een ijzertekort heeft bloedarmoede tot gevolg. Dit betekent dat zuurstof niet goed door het lichaam getransporteerd wordt naar alle organen.

Waar zit ijzer in?

Om een ijzertekort te voorkomen, kun je zorgen dat je kind voldoende voedingsmiddelen eet waar ijzer in zit.

  • IJzer zit in vlees. Vooral rund- en lamsvlees bevatten veel ijzer.
  • IJzer zit ook in volkorenbrood, volkorenpasta en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.
  • Geef bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op.
  • Kies bij voorkeur vleesvervangers die ijzer bevatten, zoals ei, tahoe, peulvruchten of een kant-en-klare vleesvervanger.

 

Tags: mineraal

Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?