GroeiGids

Jongvolwassene.

Sportvoeding

Jongeren die aan sport doen, hebben een evenwichtige voeding nodig. Als ze regelmatig en gevarieerd eten, krijgen ze voldoende voedingsstoffen binnen.

Drinken

Om lekker te kunnen sporten is het belangrijk dat je kind voor, tijdens en na het sporten voldoende drinkt. Het lichaam gebruikt vocht voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen, maar ook om de temperatuur op peil te houden. Je transpireert om je lichaam te koelen.

Sportdrankjes

Het beste advies is gewoon water drinken. Energierijke sportdrankjes (hypertone dranken) zijn niet nodig, omdat je daarmee heel veel suiker binnenkrijgt. Die zijn daarom niet handig als dorstlesser.

Sportvoeding

Sport je kind niet al te intensief, dan kan het toe met gewone voeding. Regelmatig en genoeg eten is voldoende. Vlak voor het sporten eten is niet zo prettig; sporten met een volle maag voelt vervelend. Doet je kind echt intensief aan sport, dan heeft het wel wat extra voeding nodig, bijvoorbeeld een boterham of wat meer warm eten.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?