GroeiGids

Jongvolwassene.

Vegetarisch eten

Wanneer je zelf gewend bent vegetarisch te eten, kun je dat gewoon blijven doen als je kinderen krijgt, als je ze maar gezonde voeding geeft en erop let dat ze voldoende ijzer en vitamine B12 binnenkrijgen.

Het komt voor dat jongeren opeens geen vlees meer willen eten. Ze gaan dan nadenken over het welzijn van dieren en nemen het besluit dat ze vegetarisch willen eten.

Vegetarisch eten en vleesvervangers

Je kunt in plaats van vlees allerlei plantaardige producten gebruiken, zoals tofoe, peulvruchten, kant-en-klare vleesvervangers en tempé, maar ook eieren. In deze producten zit ook ijzer. Quorn en kaas bevatten maar weinig ijzer en zijn daarom geen volwaardige vleesvervangers. Er zit bovendien veel verzadigd vet in kaas.

Vitamine B12 haal je alleen uit dierlijke producten. Het is verstandig om jongeren aan te sporen voldoende melk en melkproducten te gebruiken. Een tekort aan vitamine B12 leidt tot een vorm van bloedarmoede.

Voldoende ijzer

Plantaardig ijzer neem je minder makkelijk op dan ijzer uit dierlijke producten. Vitamine C stimuleert de opname van plantaardig ijzer. Het is daarom verstandig om bij elke maaltijd ook groente en fruit of een glaasje sinaasappelsap te geven. Verder komt ijzer ook voor in brood, graanproducten en peulvruchten.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?