GroeiGids

Kinderwens.

Vegetarisch of veganistisch dieet

Als je vegetarisch of veganistisch eet en zwanger wilt worden, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je toch genoeg ijzer, eiwitten en vitamine B12 binnenkrijgt. Gebrek aan vitamine B12 verhoogt het risico op een kindje met een open ruggetje en andere aangeboren afwijkingen. Vitamine B12 komt bijna alleen voor in dierlijke producten.

Noodzakelijke voedingsstoffen

Het is verstandig om regelmatig ook vleesvervangers, ei, melk, kaas en andere zuivelproducten te eten.

  • Peulvruchten, sojaproducten, erwten, bonen, brood, rijst en pasta bevatten de eiwitten die je nodig hebt.
  • IJzer zit in sommige vleesvervangers, volkorenbrood, ontbijtgranen, aardappelen, groente en noten.
  • Vitamine C in fruit zorgt ervoor dat ijzer beter door je lichaam wordt opgenomen. Eet dus ook wat fruit of drink een glas vruchtensap bij je brood en warme maaltijd.
  • Als je zwanger wilt worden, is het verstandig om foliumzuur en vitamine D te gaan slikken. 

Veganistisch dieet

Als je veganistisch eet en dus helemaal geen dierlijke producten gebruikt, bespreek dit dan op tijd met je verloskundige of huisarts, of vraag een verwijzing naar de diëtiste. Het is echt heel belangrijk om zeker te stellen dat je voldoende van alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?