GroeiGids

Baby.

Lichamelijk herstel na de bevalling

Tijdens je zwangerschap is je lichaam veranderd, en het heeft tijd nodig om te herstellen. Je hebt niet meteen je oude figuur terug. In ieder geval duurt het een paar weken voordat de zwangerschapshormonen uit je lichaam zijn verdwenen.

Je gezondheid controleren

De arts of verloskundige en de kraamverzorgende letten goed op jouw gezondheid in de kraamtijd. Ze controleren:

  • of je binnen twee uur na de bevalling weer kunt plassen;
  • of je ontlasting weer op gang komt in de kraamweek;
  • of je baarmoeder kleiner en soepel wordt;
  • hoeveel bloedverlies je hebt, of het minder wordt en of de kleur verandert;
  • hoe het met je hechtingen gaat (als je die hebt);
  • hoe je borsten eruitzien en aanvoelen;
  • wat je hartslag is en je temperatuur;
  • en of je je goed voelt.

Naweeën

Je kunt nog een paar dagen last hebben van naweeën. Dit komt doordat je baarmoeder zich samentrekt tot hij weer zo klein is als voor je zwangerschap.

Als je veel last hebt van naweeën, kun je het volgende doen:

  • Je kunt paracetamol of ibuprofen nemen tegen de pijn. Kijk op de bijsluiter hoeveel je mag nemen of vraag het aan je kraamverzorgende, arts of verloskundige.
  • Zorg dat je genoeg slaapt. Ook overdag, als je baby slaapt. Zo kun je goed herstellen. Genoeg rust is ook belangrijk als je borstvoeding geeft, want dat kost veel energie.
  • Zeg duidelijk tegen je bezoek wanneer je rust nodig hebt.

Bloedverlies

Na de bevalling verlies je nog steeds bloed. Dit komt doordat er een wond zit op de plek waar de moederkoek zat. Die wond geneest langzaam doordat je baarmoeder nog samentrekt.

In het begin is het bloed helderrood. Het kan ook best veel zijn. Na een tijdje verlies je minder bloed. De kleur wordt roze of bruin. Dit heet ‘kraamzuivering’ en kan tot zes weken duren.

Bewegen en sporten

Rond een week na de bevalling kun je weer meer gaan bewegen, maar ga niet meteen intensief sporten. Vanaf ongeveer zes weken na je bevalling kan je weer sporten zoals je voor je zwangerschap deed. Per persoon, zwangerschap en bevalling verschilt de periode van herstel.

Extreem afvallen tijdens de zwangerschap of borstvoedingsperiode is geen goed idee. Zorg voor een gevarieerd voedingspatroon en een gezonde balans tussen beweging en rust. Je verloskundige kan je helpen deze balans te vinden.

Bekkenbodemspieren

Tijdens de zwangerschap en na de bevalling is het goed om je bekkenbodemspieren te trainen. Sterke bekkenbodemspieren kunnen kwalen als incontinentie (urineverlies) en bekkeninstabiliteit helpen voorkomen of beperken.

Bij de zwangerschapsgym heb je hier waarschijnlijk al oefeningen voor gedaan, die oefeningen kun je blijven doen. Wil je graag meer weten, ga dan naar je huisarts of een bekkenfysiotherapeut.

Seks

Het is heel normaal als je de eerste maanden na de bevalling nog niet meteen zin in seks hebt. Dat kan best even duren. Toch is het wel belangrijk voor jullie relatie. Probeer er dus eerlijk met je partner over te praten en elkaar te begrijpen. Gun elkaar ook de tijd om aan de nieuwe gezinssituatie te wennen.

Tip: als je borstvoeding geeft, maakt je lichaam minder tot geen vaginaal vocht aan. Gebruik daarom extra glijmiddel.

Let op: je kunt altijd weer zwanger raken, ook wanneer je enkele dagen na bevalling seks hebt en wanneer je borstvoeding geeft.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?