GroeiGids

Kinderwens.

Nachtrust

Slapen is goed voor je gezondheid. Als je zwanger wilt worden, is het belangrijk dat je voldoende slaap krijgt, op z’n minst enkele uren achter elkaar. Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. De meeste mensen slapen tussen de zes en acht uur per nacht. Veel meer slapen is niet nodig. Je kunt er zelfs suf of somber van worden.

Slaaptekort

Bij te weinig slaap ontstaan er problemen. Tijdens je slaap komt je lichaam tot rust. Dingen die overdag zijn gebeurd, krijgen ’s nachts een plaats in je hoofd. Na een slechte nachtrust kun je je heel slecht voelen, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.

Tips om beter te kunnen slapen

  • Wil je beter slapen, drink dan ’s avonds geen koffie, cola of energiedrankjes. Die drankjes houden je wakker.
  • Eet niet te veel maar ook niet te weinig voor het slapengaan.
  • Zorg dat je slaapkamer en je bed niet te warm zijn en dat er frisse lucht is.
  • Overdag genoeg bewegen helpt ook. Ga bijvoorbeeld een stukje lopen ’s avonds.
  • Voer geen moeilijke of zware gesprekken vlak voor het slapengaan.
  • Vaste gewoonten, zoals even douchen of lezen voor het slapengaan, helpen ook.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?