GroeiGids

Zwanger.

Vegetarisch

Wanneer je zelf gewend bent vegetarisch te eten, kun je dat tijdens je zwangerschap gewoon blijven doen. Je hebt niet per se vlees of vis nodig om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.

B-vitamines

Het is wel goed om erop te letten dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkorenproducten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten.

IJzer

In vlees zit veel ijzer, maar ijzer zit ook in de meeste vleesvervangers: noten en zaden, peulvruchten, sojabrokjes, seitan, tahoe, tempé en de meeste kant-en-klare vleesvervangers. In quorn en kaas zit maar weinig ijzer en dit zijn daarom geen volwaardige vleesvervanger. Er zit bovendien veel verzadigd vet in kaas.

Plantaardig ijzer zit ook in andere voedingsmiddelen:

  • tarwe-, rogge-, krenten- en volkorenbrood;
  • muesli en ontbijtgranen;
  • groenten zoals courgette, broccoli en groene bladgroenten;
  • sommige fruitsoorten: frambozen, bessen, bramen en gedroogde abrikozen;
  • volkorengraanproducten: bulgur, seitan, boekweit, zilvervliesrijst, tarwe- en roggemeel;
  • (appel)stroop, peterselie en tahin.

Vitamine C

Vitamine C stimuleert de opname van plantaardig ijzer. Het is daarom verstandig om bij elke maaltijd ook groente, fruit of vruchtensap te nemen.

 


Feedback op dit artikel

Nieuws over de GroeiGids

Volg ons op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over de GroeiGids en tips voor het gebruik van onze GroeiApp.

Werk je als professional met de GroeiGids?

Meld je hier direct aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onze producten.

Je kunt ons volgen via Twitter: @GroeiGids

Inschrijven nieuwsbrief professionals

Inkijkexemplaren

Hier kun je de eerste pagina's van de verschillende GroeiGidsdelen inzien (PDF).

Nederlands
English

Boekje(s) bestellen

Wilt u één of meerdere boekjes bestellen?