Baby
Verstandelijke ontwikkeling mood picture

Verstandelijke ontwikkeling

Kan een baby al denken? Leren begint bij baby’s met voelen, grijpen, proeven, kijken en horen. De verstandelijke ontwikkeling van baby’s gaat heel snel. Hoe gaat de verstandelijke ontwikkeling tot 1 jaar?

Wat is verstandelijke ontwikkeling?

Verstandelijke ontwikkeling gaat om leren denken. Baby’s reageren direct op wat ze horen en zien. Ze begrijpen steeds beter dat dingen met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld dat mama naar je toe komt als je huilt. De spraak- en taalontwikkeling begint dus direct. Door te praten en te spelen met je kind help je hem of haar bij de verstandelijke ontwikkeling.

Verstandelijke ontwikkeling in de eerste 3 maanden

Bij baby’s begint leren met voelen, grijpen, proeven, kijken en horen. Je baby ervaart hoe iets voelt of proeft, en merkt wat er gebeurt als hij of zij iets doet. Of als jij als ouder iets doet. Als je kind bijvoorbeeld per ongeluk met een voet tegen de mobiel in de box stoot, komt er geluid uit. Na een paar keer weet je kind dit.

Verstandelijke ontwikkeling 3 tot 6 maanden

Je kind ontwikkelt zich heel snel en gaat ook van alles proberen. Wat je kind ziet, dat wil hij of zij pakken. Op deze leeftijd vinden baby’s geluiden maken ook heel leuk. Je kind hoort de eigen stem en merkt dat jij daarop reageert. Je kind gaat steeds vaker geluiden maken en ook op andere manieren je aandacht trekken. Je kind leert van de reacties die hij of zij krijgt.

Baby’s stoppen ook alles in hun mond, zoals hun vingers en speelgoed. Ze ontdekken namelijk niet alleen met hun ogen en handen, maar ook met hun mond. Ze ‘proeven’ alle nieuwe vormen en leren daarvan hoe dingen aanvoelen. Zorg ervoor dat je kind geen gevaarlijke dingen in de mond kan stoppen waardoor hij of zij zich ernstig kan verslikken.

Verstandelijke ontwikkeling 6 tot 12 maanden

Baby’s gaan nu dingen herkennen en weten dan al vaak wat ze ermee kunnen doen. Ze weten bijvoorbeeld dat er geluid uit een rammelaar komt als je ermee schudt. Ze gaan bewust van alles proberen om te zien wat er dan gebeurt. Bijvoorbeeld: als je kind per ongeluk een lepel van de kinderstoel stoot, merkt hij of zij dat de lepel op de grond valt. Later schuift je kind dan expres een lepel van de kinderstoel af, om te kijken of dat weer gebeurt. Je kind doet dat ook met andere dingen, en leert ervan.

Aan het eind van het eerste jaar gaan kinderen steeds vaker met een bedoeling dingen doen. Je kind denkt na bij wat hij of zij doet. Je baby trekt zich bijvoorbeeld op aan de box om ergens bij te kunnen. Baby’s laten ook duidelijk merken wat ze willen. Ze steken bijvoorbeeld hun armen uit of maken geluid als ze willen dat je hen optilt.

Je baby begrijpt nu steeds meer woorden en herkent zijn of haar naam. Je kind begrijpt nog niet alles wat je zegt. Maar je kind weet wat je bedoelt als je vertelt dat hij of zij in bad gaat, naar bed gaat of dat jullie naar buiten gaan.

Baby’s leren onthouden

Voor een baby bestaan dingen eerst alleen zolang hij of zij ze ziet. Als je de knuffel onder de deken verstopt, weet je kind niet meer dat de knuffel er is. Langzaam maar zeker ontstaan beelden van mensen en voorwerpen in de hersenen. Vanaf ongeveer 7 maanden weet je kind dat dingen die je niet ziet er nog wel zijn, en gaat die zoeken. In deze fase kan je kind wat angstig worden als je weggaat. Dat noemen we verlatingsangst.