Groei info/basisschoolkind/media/mediagebruik/tips beeldschermgebruik
Tips beeldschermgebruik mood picture

Tips beeldschermgebruik

Beeldschermen spelen een grote rol in het leven van kinderen en jongeren. De telefoon, laptop en/of tablet zijn heel belangrijk voor school, ontspanning en het contact met vrienden. Hoe help je je kind op een gezonde manier omgaan met beeldschermen?

Hoeveel beeldschermtijd per dag?

Kinderen gebruiken vaak, net als volwassenen, allerlei media tegelijk. De tv staat aan, tegelijkertijd zijn ze op een tablet of mobiel bezig en luisteren ze muziek bij het maken van huiswerk. Als je een regel wilt stellen, ga dan uit van twee tot drie uur beeldschermtijd per dag. Dan is er tijd over voor beweging en andere dingen.

5 regels voor beeldschermgebruik

1. Spreek vaste momenten af

Spreek af dat je kind op vaste tijden tv kijkt of gamet. Zo voorkom je zeuren.

 2. Liever geen tv of tablet op eigen kamer

Geef je kind geen televisie of tablet op de eigen kamer. Ze gaan daardoor minder spelen.  Spreek af dat de telefoon in de huiskamer blijft als je kind gaat slapen.

3. Stop ruim voor het slapengaan met gamen

Laat je kind 1,5 uur voor het slapengaan stoppen met gamen. Anders valt je kind moeilijk in slaap. Een filmpje kijken kan nog wel.

4. Laat de jongste niet meekijken met de oudste

Heb je kinderen van verschillende leeftijd? Laat ze naar hun eigen programma’s kijken en hun eigen games spelen. Zo voorkom je dat een programma of game te spannend is voor de jongste.

5. Blijf in gesprek met je kind

Het is fijn als je kind zelf de tablet of telefoon eens weglegt. Blijf met je kind praten over beeldschermgebruik. Stel vragen, bijvoorbeeld: “Hoe lang wil je gamen?”

Beeldschermen en de ogen

Lang naar het beeldscherm van een telefoon of tablet kijken is niet goed voor de ogen. Het geeft een grote kans op bijziendheid. Dat betekent niet goed in de verte kunnen zien. Daarom is afwisseling belangrijk. Artsen adviseren de 20-20-2-regel. Heb je 20 minuten naar een beeldscherm gekeken, kijk dan 20 seconden in de verte en ga 2 uur per dag naar buiten om te spelen of te sporten. 

Niet te lang in één houding

Lang achter elkaar in één bepaalde houding zitten is ongezond. Het is verstandig om minimaal elke 30 minuten van houding te wisselen en regelmatig te bewegen. Dat lukt misschien niet altijd vanzelf. Help je kind eraan te denken, bijvoorbeeld met een kookwekker.

Als je kind veel achter een (spel)computer zit en vaak dezelfde beweging maakt met arm of hand, kan hij of zij klachten krijgen aan de arm, nek en schouders. Het is belangrijk om regelmatig van houding te wisselen. Je kind kan ook op de buik liggen of staan als hij of zij naar een beeldscherm kijkt. Zit je kind aan tafel of aan een bureau, let dan op:

  • De voeten staan plat op de grond.
  • De enkels, knieën en heupen zijn 90 graden gebogen. Daarbij zit je kind goed achterop de zitting van de stoel.
  • De rugleuning moet steun geven van de onderrug tot aan de schouderbladen.
  • De armleuning staat op ellebooghoogte.

Probeer ook zo veel mogelijk gebruik te maken van een computer met een losse muis en toetsenbord. Dan kun je de computer opstellen op een manier die het beste bij je kind past. In het filmpje hieronder zie je hoe dat gaat.

De youtube video wordt niet getoond omdat de cookies niet zijn geaccepteerd. Ga naar https://www.youtube-nocookie.com/embed/mrM5Li_nryE?rel=0 om hem alsnog te bekijken.

Bron: NCJ, JGZ Richtlijn Houding en bewegen
Hoe kun jij je kind helpen om digitale media op een goede manier te gebruiken? Fiona geeft je tips in dit filmpje:

De youtube video wordt niet getoond omdat de cookies niet zijn geaccepteerd. Ga naar https://www.youtube-nocookie.com/embed/fpwkVvYXCpI?rel=0 om hem alsnog te bekijken.