Peuter
Taal tussen 3 en 4 jaar mood picture

Taal tussen 3 en 4 jaar

Kinderen tussen de 3 en 4 jaar zetten grote stappen in taalontwikkeling. Ze stellen waarom-vragen, je kunt steeds meer een gesprek met ze voeren, en ze ontdekken dat er letters bestaan.

Langere zinnen en eigen woorden

Rond de drie jaar maakt je kind zinnen van drie tot vijf woorden: ‘Ik wil niet slapen.’ Je peuter kan nu ook opdrachten uitvoeren die uit twee delen bestaan, zoals: ‘Pak je pyjama en trek hem aan.’

Peuters zijn heel creatief met taal. Ze maken vaak hun eigen woorden. Zo is bijvoorbeeld een caravan een ‘autohuis’.

Je peuter gaat steeds duidelijker praten

Als je kind 3 jaar is, begrijpt hij of zij gewone gesprekken en eenvoudige verhalen. In deze fase praten peuters duidelijker. Vreemden verstaan al ongeveer de helft van wat ze zeggen.
De zinsbouw wordt steeds beter. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘Ik heb zin in kersen,’ en niet: ‘Ik zin in kersen heb.’ Je kind gebruikt nu ‘ik’ en ‘jij’ op een goede manier. Rond 3 jaar kent je kind alle klanken uit zijn moedertaal.

Voorwerpen bij elkaar leggen

Driejarigen krijgen interesse in woorden en getallen. Ze gaan voorwerpen sorteren; bij elkaar leggen wat bij elkaar hoort. Bijvoorbeeld alle gele blokken bij elkaar. Sorteren is nodig om te kunnen tellen en om verschil te kunnen maken in meer, minder en evenveel. Je kind begint nu ook kleuren en vormen te benoemen.

Waarom-vragen

Je kind wil alles weten en zal steeds vaker een waarom-vraag stellen. Als je antwoord geeft, leert je kind steeds meer begrijpen en hoort het moeilijkere zinnen. Bijvoorbeeld: ‘Omdat het nu bedtijd is!’ in plaats van: ‘Het is nu bedtijd.’

Gesprekken voeren met peuters

Peuters leren er iedere maand tientallen woorden bij. Je kunt nu hele gesprekken met elkaar voeren. Je kind vertelt verhalen met verschillende toonhoogtes. Je kind weet nu ook dat je moet vertellen wat er is gebeurd als iemand ergens niet bij was. Je peuter kan dat al een beetje, maar het is nog wel moeilijk. Veel peuters praten in zichzelf of tegen een knuffel. Zo leren ze zich steeds beter uitdrukken. Op deze leeftijd gaat je kind ook vaak ‘voorlezen’ aan anderen of aan een pop.

Schriftelijke taal

Tussen 3 en 4 jaar ontdekt je kind schriftelijke taal. Je peuter merkt dat in een boek allerlei tekens en symbolen staan. Je kind ontdekt dat die tekens letters zijn, en dat je kunt lezen wat er staat. Daarbij leert je kind steeds beter begrijpen waar die letters voor zijn: om een boek te kunnen lezen, een boodschappenlijst te maken of een mail te schrijven. Dit begrijpen is nodig om later op school te leren lezen.

Fiona legt in dit filmpje uit hoe jij als ouder je baby of peuter kan helpen bij het leren van taal. Ook zie je hoe een andere ouder dit aanpakt:

De youtube video wordt niet getoond omdat de cookies niet zijn geaccepteerd. Ga naar https://www.youtube-nocookie.com/embed/75vmhSYYG6U?rel=0 om hem alsnog te bekijken.